Bilden föreställer Tullan efter ombyggnad i England till tremastad bark, Earl of Pembroke. Fotograf, Volker Gries år 2012
På resa från Köpenhamn till Stettin med last av vete den 18 november 1963 i hård SV kuling och i närheten av Mön märktes svåra skakningar i rodret ca klocka 3.15 på natten innan motorn själv gick över till tomgång. Man ankrade på19 meters djup men då orsaken inte gick att finna tillkallades bogserbåt över radion. Ca klockan 11 upptäcktes att fartyget sprungit läck men kunde hållas läns med hjälp av handpump. Under nattens lopp friskade vinden till storm och strax efter midnatt draggade fartyget och lade sig tvärs i sjön. Ca klockan 6 på morgonen tillkallades, med hjälp av morselampa, ett närliggande fartyg. Vid det tredje misslyckade försöket att få över bogsertross till Tullan, törnade fartyget med sin babordssida mot Tullans styrbordssida så att Tullans livbåt och dävertar skadades. Klockan 11.50 togs Tullan under bogsering, av ett bärgningsfartyg, till Köpenhamn dit man anlände klockan 19. Dykarundersökning visade att fiskegarn kommit in i propellern.
Det tredje tillbudet inträffade den 29 november i Skagerack då Tullan var på väg från Aalborg till Herröya i Norge i ballast och kolliderade med ett okänt fartyg. Sjöförklaring förrättades i Hirtshals den 5 januari 1970 utan att ytterligare förklaringar noterades.
Tullan såldes den 16 april 1973 till direktör Sten Mölbach Krogh i Klim Strand, Fjeritslev vid Jammerbukten på Jyllands västkust med bibehållen hemort. Denne installerade radiotelefon ombord. Hon fick motorhaveri och blev upplagd i Thisted. Den 20 oktober 1979 såldes hon till Anthony J Davis i Brightlingsea North Colchester och fick Harwich som hemort. Ägarna företog en omfattande ombyggnad för charterverksamhet. Hon blev omtacklad till tremastad bark och fick ny dieselmotor på 300 hk från Man. Hon beskrivs kunna ta emot 40 övernattande gäster med en besättning på 15 man. Hennes mått nämns som 48 meter löa och 35 meter i vattenlinjen. Hon blev omdöpt till sitt ursprungliga namn Orion och därefter till Earl of Pembroke med Sankt Austell i Cornwall som hemort och har efter ombyggnaden medverkat i en lång rad filminspelningar. Hon ägdes därefter av Square Sails Shipyard Ltd i Charlestown Harbour. Nuvarande ägare uppges vara Metaco LLT och hon finns fortfarande 2015 när detta skrivs.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Museet för söfart i Helsingör, Svenska seglare och motorseglare, Segla för Tjörn, Tjörns båtar, Charterworld.com, Sveriges skeppslista 1947, Danmarks Skibsliste 1961 – 1979, Dansk Söulykke-statistik 1960, 1963 och 1969, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.