M/S Ariel

Till Tellus Rederi


Albert Svenssons varv 1947. Nybyggda motorskonaren Ariel. Byggd för Red. AB Tellus, Oskarshamn. (Ing. Artur Wingren). Efter samma ritningar byggdes systerfartyget Eolus 1948. Bild och bildtext via Sjöhistoriska museet

Reg. Nr.: 8852
Rederi: Rederi AB Tellus
Byggår: 1947
Vikt: 256,35 brt
Hon lastar 325 ton dw
Maskin: Bolinder 180 hk.

Varv: Alb Svenssons varv, Pukavik

Ariel historik

M/S Ariel byggdes 1947 på Albert Svenssons varv i Pukavik. Hon var det första av två systerfartyg var på 256,35 brt. Den andra systern är M/S Eolus. Båda byggdes för Arthur Wingren.

Vad jag kunnat utläsa hade Arthur Ariel kvar till han avled 1953 och att man avvecklade Rederi AB Tellus 1954. Hon såldes 1954 till Richard Wirén i Kalmar och fick nytt namn som M/S Lea. Se nedan. (Källa Fallrepet m fl.)

Richard Wirén, Skutredare

Lea är det sista fartyg som Richard köper in, året är nu 1954. Hon är tremastad skonare med hjälpmaskin. Byggd i Pukavik 1947. Hon lastar 325 ton dw och har en Bolinder på 180 hk. Namnet kommer från en Figeholmsskuta som fadern Olof seglat i. Hon är också det sista fartyget som Richard säljer. 1966 säljs hon till USA för att bli ett forskningsfartyg, men hamnade i Karibien, hon förliser 1975 i utloppet från de stora sjöarna i Nordamerika.

Källa Sveriges Segelfartygsförening pdf se sid 5.

About cookies User: Visitor Modified: 27 december 2020 Copyright © 2015 www.wingren.se All Rights Reserved Logga in