Åter till Oskarshamn
Tiden i Skärhamn varade fram till mars 1965. Då
kom han överens med AB Tyra- rederiet i Oskarshamn om försäljning av fartyget
for 560 kr och på så sått fick hon åter sin ursprungliga hemort. Givetvis fick
hon också tillbaka sitt ursprungsnamn,
Gunilla. Bakom
Tyrarederiet stod tulltjänstemannen Hans-Olof Hägg och brandmannen Johnny
Svensson, Rederiet hade sedan tidigare det lilla passagerarfartyget
Thyra, som man använde i fart i Kalmarsund. Detta fartyg
återfinns idag på Donsö som museifiskefartyg.
Återvände till Skärhamn
Sejouren i Oskarshamn blev dock kort. Redan i
oktober 1967 såldes fartyget till AB Manzano i Göteborg med Lennart Kihlberg i
spetsen. Han såldes henne vidare tämligen omgående och den 29 december samma år
var han överens med Ivar Kristiansson i Skärhamn om försäljning dit. Tiden i
Skärhamn blev lång och odramatisk. Gunilla visade sig vara en god lastdragare.
Några haverier eller andra missöden rapporterades inte.
Under den första
tiden, 1968-1974 sysselsattes fartyget främst med transport av trä mellan Finska
Viken och England. Någon gång lossades lasten också i Frankrike. Som returfrakt
hade man lera från Par till Hamina. Ibland hämtade man virke också i Vänern. År
1974 upphörde dessa trälaster sedan man börjat paketera virket och man därför
börjat använda specialfartyg.
Gunilla gick sedan mest i
östersjöfart, Dominerande laster var spannmål och foderväxter. I december 1996
lossade fartyget sin sista last av vete i Göteborg. Hon gick sedan till Rönnäng
for att övertas av nya ägare.
Gunilla blir gymnasieskola
På Öckerö har skolan under ett tjugotal år
haft nära samarbete med Föreningen Mot bättre vetande (MBV), Tanken var att man
skulle engagera ungdomarna på ön till gemenskap och till ansvarsfull fostran.
For ändamålet köpte man in den gamla motorseglaren
Hawila som
man tillsammans rustade upp. Senare inköptes också den gamla
livräddningskryssaren
Astrid Finne för att användas på samma
sätt.
Erfarenheterna från dessa fartyg var mycket goda och man beslutade sig
för nästa steg, en gymnasieskola tillsammans med Öckerö Kommun där eleverna
studerar sex månader i land och tre månader ombord på ett fartyg.
Det gällde
nu bara att hitta ett lämpligt fartyg. Det var inte det lättaste. Man var med
och bjöd på
Lady Ellen men hon gick till en annan köpare. Snart
nog hade man fastnat för
Gunilla men hon var fortfarande i
fraktfart och var inte till salu Man gjorde emellertid upp med Ivar Kristiansson
om köp när han skulle sälja och i januari 1997 kunde MBV ta över fartyget for 1
585 000 kr. Köpet finansierades genom ett räntefritt lån på fyrtio år.
Gunilla i
full aktion på ett dimmigt och vågigt hav. |