Logga in


Rosalie bild

Museet i Kristianstad https://reflex.regionmuseet.se/items/show/294046 tel 044-135800 tisd - fred 11-17

1 engelskt ton = 1016 kg. 144 foot = ca 44 meter 586 eng tons = 595 metric ton

Jenny av Mönsterås säljs till Sölvesborg

Jenny (I) strandad i maj 1862
Jag gjorde vissa efterforskningar i Kungliga Bibliotekets Digitaliserade svenska dagstidningar och hittade en spännande notis i Post- och Inrikes tidningar den 23 maj 1862. Där berättas om en svår dimma utanför Sandhammaren natten mellan den 14 och 15 maj varvid fyra fartyg strandade. Ett av fartygen var Jenny från Mönsterås med B. Ahlqvist som kapten.

Jenny av Mönsterås (I)
Svaret fann jag i en artikel om Johan Ludvig Rosén som publicerades i Stranda 1997-1998. Där framgår att skonerten Jenny byggdes 1851 på Björnö av skeppsbyggmästaren Olof Svensson och att fartyget först fick namnet Björn. Johan Ludvig Rosén förvärvade skeppet samma år och bad att få namnet ändrat till Jenny (efter äldsta dotterns namn), vilket godkändes. Fribrevet återställdes den 4 juli 1862 med uppgift att fartyget hade förolyckats. Dessa uppgifter stämmer väl med att skeppet blev skeppsvrak vid Sandhammaren i maj 1862.

Jenny av Mönsterås (II)
Rosén var dock inte sämre smålänning än att han 1863 lät bygga en ny skonert med samma namn - Jenny (II) på Nynäs skeppsvarv utanför Mönsterås med Samuel Nilsson som byggmästare. Befälhavare blev först B.A. Ahlqvist, som även hade varit kapten på den förolyckade Jenny (I). Han blev senare ersatt av G.O. Bergström.

1868 såldes Jenny till ett rederi i Sölvesborg. Fartyget hade alltså återfunnits efter försvinnandet 1864. 1880 fick fartyget sin siste ägare – handlanden Elof Magnusson i Pukavik. Natten mellan den 22 och 23 juli 1890 grundstötte hon på Gisselöre strand efter att ha sökt lä för storm och dimma. Därmed blev hon vrak och såld för upphuggning. 

Faror och oro
Bakom de korthuggna tidningsnotiserna anar man ett dramatiskt sjömansliv med många faror som stormar och dimma. Det kunde säkert gå flera veckor innan anhöriga i hemmahamnen fick besked huruvida maken eller fadern befann sig i säkerhet eller hade förolyckats. Den oron kan man bara ana.

Källa Mönsteråsbloggen

Johan Wingren

Johan eller Johannes som det står i födelseboken i Mjällby Blekinge, föddes 16 augusti 1839. Han var fjärde barnet till Ola Åkesson Plåtslagare och dennes hustru Pernilla Johannesdotter. Johan blev lillebror till Helena, Nilla och Betty, pappa Ola var båtsman i Hosaby Björke, men när inte tjänstgjorde bedrev han skomakeri.
När Johan var fyra år flyttade familjen till Onslunda där Ola fick anställning som folkskollärare och samtidigt antog namnet Wingren. Det var ganska vanlig att soldater undervisade i skolan, då de var läskunniga, vilket var ett krav för att få bli soldat. I Onslunda utökades familjen med två bröder till, Olof född 1843 och Gustaf född 1848.
I september 1851 var det dags för uppbrott igen, då Ola o Pernilla tillsammans med Helena, Johannes, Olof och Gustaf flyttar till Åhus där Ola fick anställning som lärare vid byskolan i Ripa. År 1853 tog Ola folkskollärarexamen vid Lunds seminarium.

 
Skolan i Ripa, bild från 1950.

Vid denna tid var Johan snart vuxen, vilket man ansågs vara när man konfirmerats. Det verkar som han tidigt sökt sig till sjömansyrket, 1857 skrivs han som sjöman i HFL 1853-61. Han tog styrmansexamen 28/4 1863 vid Navigationsskolan i Karlshamn.
Johan flyttade från föräldrahemmet Skolhuset i Ripa 7/9 1863 till Sölvesborg nr 121.

Han har då redan träffat sin blivande fru Karin Håkansdotter född 12/9 1839 som bor i hus Nr 90, skriven som piga. Hon har kommit från Gammalstorp 1855. Lysning med Styrman Johan Wingren sker 13/9 1863 och de skrivs i Nr 121 c som nygifta. Vigsel mellan Johan och Karin sker 11/10 1863 och kort därefter flyttar de nygifta till Karlshamn gård 142 a.

Under de första åren genomgår Johan sjökaptensutbildning och 1865 skrivs han som sjökapten. Snart föds deras första barn Carl född 22/9 1864 och då bor de i nr 142. De flyttar fyra gånger i Karlshamn och Johan får ett syskon, Axel född 1866.
1867 flyttar familjen från Karlshamn till Sölvesborg och flyttar in i hus 68.

I den nya bostaden utökas familjen med två barn till Agnes 1867 och Seth 1870.

Fartygen

Den unge sjökaptenen får under några år föra slupen Ossian, som främst verkar ha gått i kustfrakt många gånger till Stockholm. Men även till Göteborg, där man i april 1865 kunde köpa potatis vid Franska tomten.

Det var inte utan vedermödor man framförde segelfartyg, några exempel:
2 augusti 1865 Karlshamn: inkom i svårt väder slupen Ossian Karlshamn. Kapten J Wingren. Last sill och torrfisk. Fartyget hade lidit förlust av segel.
3 september 1866 Skeppsbrand vid Skeppsbron i Stockholm.


29/9 1866 Till Carlshamn, Pukavik och Sölvesborg är genast sjölägenhet för fraktgods med slupen Ossian, kapten Wingren. Närmare meddelar B Nerman Skeppsbron Nr 44.

Tidningsnoteringar belägger att Johan förde Ossian till 12/10 1866 Från Karlshamn. Troligen förde han det skeppet tills han fick ta hand om skonerten Jenny 1868 till 1871. Några tidningsnoteringar:

  • 25/5 1869 Jenny från Sölvesborg till Stockholm kapten Wingren
  • 3/9 1870 Tre fartyg i Stockholm alla från Sölvesborg: Löparen kapten Andersson, Två Bröder kapten Larsson och Jenny kapten Wingren.
  • 18/12 1870 inkom skonerten Jenny med kapten Wingren. På resa från Sölvesborg till Gävle med last av brännvin, efter att legat fastfrusen i skärgården i 8 dagar. Resans vidare fortsättande under de närmaste dagarna eller veckorna synes omöjlig, då fast is nordvart från Öregrund betäcker farleden.
  • 21/7 1871 Fartyget Jenny i Stockholm kapten Wingren från Sölvesborg

Johannes gift med Carna Håkansdotter, född i Fjälkinge 12/9 1839. Johannes dog 1/7 1873. Barn: Carl Johan Mauritz. F. 1864 22/9 i Carlshamn. Axel Edvard född 1866 17/4 i Carlshamn. Agnes Induvida 1867 12/12 i Sölvesborg. Seth Jesper 1870 22/12 i Sölvesborg.

Dödsorsak: "Ett kroniskt hjärtlidande förenat med sinnessvaghet"

HFL Karlshamn 1861-7 hus 142 a inflyttad från Sölvesborg 14/10 1863

HFL Karlshamn 1861-7 hus 81 flyttat 1865

HFL Karlshamn 1861-71 hus 347 inflyttade 1865

HFL Karlshamn 1861-71 hus 231 inflyttade dit 1866

Utflyttn Karlshamn 5/4 1867 nr 231

Sölvesborg HFL 1866 -71. Flyttad från Karlshamn till Sölvesborg 5/4 1867 till hus 68

Sölvesborg HFL 1866 -71 hus 44 inflyttade 1/10 1870

Sölvesborg HFL 1871-75 hus 44

12/11 1874 hus 37

3/11 1875 hus 125

utredn Johan Wingren mfl

Johan Wingren föddes 16/8 1839 i Mjällby Blekinge. Inflyttad från Åhus (föräldrahemmet Skolhuset i Ripa) 7/9 1863 till Sölvesborg nr 121.

Tog styrmansexamen 28/4 1863 vid Navigationsskolan i Karlshamn.
Sölvesborg kyrkböcker: Karin Håkansdotter född 12/9 1839 bor i hus Nr 90, skriven som piga. Hon har kommit från Gammalstorp 1855.
Lysning med Styrman Johan Wingren sker 13/9 1863 och de skrivs i Nr 121 c som nygifta. Vigsel mellan Johan och Karin sker 11/10 1863, kort därefter flyttar de till Karlshamn gård 142 a Skeppare (13/10 1863).

I nr 121 c bor också Helena med make skomakaren Sven och dotter Sofie. Dessutom är Olof Wingren skriven där som skomakarlärling! (1861 -1862 sedan Hvitaby 1863)

I nr 121 b bor Pernilla Wingren med make Lars Jansson plåtslagare.

Carl född 22/9 1864 i Carlshamn då bor de i nr 142

Onslunda HFL 1841-49 där man ser Ola Pernilla med fyra barn. Först i Nr 1. Sedan Nr 19 med fem barn (Ola född 1843). Från 1844 i Nr 3 med sex barn (Gustaf född 1848)

Den 19/9 1851 är det dags för uppbrott igen då Ola o Pernilla tillsammans med Helena, Johannes, Ola och Gustaf flyttar till Åhus. Nilla har flyttat till Glimminge redan 23/4 1851 och samtidigt har Bengta flyttat till Gammalstorp.

Sjöfarten

14/8 1861 Slupen Ossian med N Rosenlund

25/4 1865 Försäljning av potatis från slupen Ossian.

2/8 1865 Karlshamn: inkom i svårt väder slupen Ossian Kapten J Wingren. Last sill och torrfisk. Fartyget hade lidit förlust av segel.

25/4 1866 Slupen Ossian med J Wingren

11/7 1866 Till Sölvesborg utan last.

3/9 1866 Skeppsbrand vid Skeppsbron i Stockholm

10/9 1866 Från Sandhamn med skeppet Ossian.

Annons
29/9 1866 Till Carlshamn, Pukavik och Sölvesborg är genast sjölägenhet för fraktgods med slupen Ossian, kapten Wingren
 

12/10 1866 Från Karlshamn med slupen Ossian

--- Jenny inköpt till Sölvesborg 1868 ---

25/5 1869 Nr 1 Jenny från Sölvesborg till Stockholm kapten Wingren

8/9 1869 Nr 2 Jenny från Sölvesborg till Stockholm kapten Wingren

10/6 1870 Nr 3 Jenny från Sölvesborg till Stockholm kapten Wingren

17/6 1870 Jenny från Stockholm till Sölvesborg kapten Wingren

3/9 1870 Tre fartyg i Stockholm alla från Sölvesborg: Löparen kapten Andersson, Två Bröder kapten Larsson och Jenny kapten Wingren.

26/9 1870 Jenny från Stockholm till Sölvesborg kapten Wingren.

18/12 1870 inkom skonerten Jenny med kapten Wingren. På resa från Sölvesborg till Gävle med last av brännvin, efter att legat fastfrusen i skärgården i 8 dagar. Resans vidare fortsättande under de närmaste dagarna eller veckorna synes omöjlig, då fast is nordvart från Öregrund betäcker farleden.

21/7 1871 Fartyget Jenny i Stockholm kapten Wingren från Sölvesborg

--- 11/7 1871 blev Johan Wingren kapten på barken Rosalie --- 

14/9 1872 Rosalie Lastning i Liverpol för resa till Baltimor

5/2 1873 Skeppet Rosalie med kapten Johan Wingren under hård storm övergivits på färd från Boltimore till Londonderry. Besättningen räddade på North Star och ilandsatta i Liverpol. Alternativ länk.

Rosalie med kapten Rosenlund

5/9 1866 Rosalie prejat av franskt skepp. Kapten Rosenlund

18/5 1867 Lastad i Odessa Kapten Rosenlund.

17/7 1869 I Singapor kapten Nilsson

10/4 1872 inkom i Portland skörbjugg efter 121 dagars resa från Batavia. Kapten Nilsson

Jenny av Mönsterås som såldes till Sölvesborg 1868.

Hilda


Barken Hilda (det ser du om du zoomar in) som fotot föreställer, byggd 1874 på stranden till Lilljedahls läderfabrik, och inte den bark du trodde. På så sätt kunde Lilljedahl på egen köl frakta hem hudar från bl a Sydamerika! Fotograf J A Nilson har här år 1937 (det räknar jag ur från glasplåtsnumret) fotograferat om ett original från 1874!

About cookies User: Visitor Modified: 20 december 2019 Copyright © 2015 www.wingren.se All Rights Reserved